Pejlemærker for Ejby Skole 2023-2024

Vores fundament

Vi ønsker at vores elever får den bedst mulige skolegang på Ejby Skole, hvor alle mødes af passende udfordringer, tryghed, gode læringsmiljøer, engagement, glæde og kvalitet i undervisningen.
Gennem arbejdet ind i ovenstående, arbejder vi således hen mod at danne og uddanne vores elever til at blive livsduelige Verdensborgere gennem leg og læring, med henblik på at danne og uddanne unge mennesker der ikke blot udfylder en plads i samfundet, men opfinder deres egen plads. Derfor ønsker vi at styrke elevernes 21. århundredes kompetencer; kritisk tænkning, kreativitet, kommunikation, samarbejde, medborgerskab og personlige karaktertræk.

Vi vil prioritere og arbejde målrettet mod, at vi går fra at give vores elever viden til at give dem kompetencer således, at de kan klare sig i den foranderlige verden der venter dem efter folkeskolen.

Vi har dygtige og engagerede lærere, og vi udvikler vores faglige praksis i fællesskab. Vi er optaget af at skabe og udvikle fælles kultur og fælles mindset. Vi ved at fælles fodslag og fælles kultur er vigtige markører i skoleudvikling.

Vi har en mangfoldig elevgruppe hvilket gør os særlig opmærksom på at se og møde det enkelte barn. Vi har prioriteret at have uddannede ressourcepersoner indenfor læsevejledning, ordblindhed, matematikvejledning, specialpædagogik, motorik, 2-sprog, pædagogisk psykologi og AKT, hvilket kommer alle eleverne på skolen til gode. Dette for også at hjælpe elever som oplever demotivation i forhold til de faglige udfordringer.

Vi har et ønske om at hæve vores resultater i nationale test. Vi er særligt optaget af tidlig indsats da det vil have en positiv indvirkning og skaber en god base for det videre skoleliv.

Vi oplever her efter corona at elevfraværet ikke er kommet ned på samme niveau som før corona, og vil derfor have fokus på nedbringe det.

Vores pejlemærker

Et pejlemærke er fokusområde, som vi ønsker at fastholde eller (videre)udvikle. Vi vil i skoleåret 2023-2024 arbejde med 3 pejlemærker for at understøtte skolens videre udvikling. De udfoldes nedenfor:

Elevtrivsel og motivation - Det gode skoleliv

Relevans

Det er relevant fordi vi ved at god trivsel er forudsætning for læring, derfor er vi optaget af eleverne trivsel, gennem hele dagen.

Vi drømmer om at Ejby Skoles hverdag er kendetegnet ved helhjertede dage med motiverende aktiviteter og undervisning og med plads til fordybelse og trivsel.

Vi vil:

• Vi vil prioritere tid på vores møder til at drøfte, udvikle og afprøver hvorledes vi i højere grad kan øge elevernes trivsel og motivation.
  • Udvikle vores praksis og afprøve ny handlinger for at øge elevtrivsel og motivation
  • Prioritere fagdage og andre anderledes dage for at skabe bedre sammenhæng i dagen og færre skift.
  • Prioritere flere dage på tværs af årgangene.
  • Udbygge vores fælles traditioner.
  • Have særlig opmærksomhed på betydningen af skoledagens organiseringen.
  • Vi vil inddrage elevrådet og UMR om hvad der motiverer eleverne i undervisningen.
  • Vi har indført en ugentlig trivselstime i alle klasser, hvor der arbejdes med klassens trivsel.

Vi ønsker:

• At eleverne bliver en mere aktiv og deltagende medspiller i undervisningen og i udvikling af skolen.
  • At elever oplever en mere sammenhængende skoledag, og at organiseringen af skoledagen underbygger dette.
  • At se glade og aktive elever både fagligt og i pauserne.
  • At elevtrivslen i den årlige nationale trivselsmåling øges.
  • Lavere fraværsprocenter for vores elever.

Tidlig faglig indsats

Relevans

Vi ønsker at vores elever bliver så dygtige som muligt.

Vi ved at jo tidligere vi sætter ind, jo bedre er mulighederne for at eleverne udvikler sig fagligt og bliver så dygtige som de kan.

Vi vil:

• Have fokus på læse-strategier i alle klasser.
  • Fokus på fagsprog og en erkendelse af hvordan vi arbejder med metoder.
  • Prioritere at have uddannet ressourcepersoner; matematikvejleder, læsevejleder ordblindevejleder som kan være med til at udvikle vores pædagogiske og didaktiske praksis.
  • Holde klassekonferencer 2 gange om året på alle årgange, hvor der fokuseres på hvordan det pædagogiske eleven faglige niveau samt klassens sociale trivsel.
  • Afholde pædagogiske personale møder, hvor der drøftes faglige og didaktiske relevante emne, med det formål at styrke lærer/pædagogernes praksis.

Vi ønsker:

• At eleverne hurtigere lærer at læse og regne og oplever sig støttet i processen.
  • At eleverne klarer sig bedre i de nationale test.
  • Nysgerrige og glade børn i undervisning.
  • At vores testresultater i nationale test bliver højere.

Elevfravær

Relevans

Vi ønsker at eleverne har så lidt fravær som muligt.

Vi oplever her efter corona at elevfraværet ikke er kommet ned på samme niveau som før corona.

Vi vil:

• Gøre os umage med at benytte vores fraværsprocedure så vi kommer endnu tidligere i dialog med elever og forældre i tilfælde af elevfravær.
  • Optimere vores dialog med forældre, om vigtigheden i at eleverne deltager.
  • Skabe endnu mere varieret og spændende undervisning (jf. ovenstående pejlemærke).

Vi ønsker at:

• Flere elever kommer i skole.
  • Flere forældre opnår viden om og forståelse for problematikkerne i forhold til skolefravær.
  • At det samlede elevfravær falder.

Dato 28/5-2023

Skoleleder Anders Fæster Nielsen