Om mellemtrinnet

På Ejby Skole tilhører man mellemtrinnet når man er elev i 4. – 6. klasse

Der er hhv. et - to spor på hver årgang. Personalet der underviser på årgangene er fagligt velfunderede, og har særlig interesse i netop disse årgange og deres læring og trivsel. Det betyder, at personalet i dagligdagen læner sig op af såvel fakta i form af testresultater og trivselsmålinger ligesom individuelle samtaler med elever og forældre for, at hverdagen giver mest mulig læring og størst mulig trivsel for hver enkelt elev.

Mål

Som udgangspunkt lever vi naturligvis op til det der står beskrevet i Folkeskoleloven og i Middelfart Kommunens politik. Ud over det, har vi på skolen et særligt pædagogisk fundament vi læner os op ad – læs mere om det andetsteds på siden.

I praksis betyder det bl.a., at det pædagogiske personale hver dag arbejder på at give den enkelte elev netop den faglige undervisning eleven har brug for – dette med henblik på, at eleven skal mødes der, hvor eleven er for at blive udfordret bedst muligt, og dermed opnå den maksimale læring. Dette samtidig med, at der er øje for den sociale trivsel og læring, der finder sted i det fællesskab som mellemtrinnet på Ejby Skole er.

Der er en øget opmærksomhed på, hvordan vi hjælper vores elever i de overgange de møder i skolelivet. Det være sig overgang til mellemtrinnet fra indskolingen eller fra mellemtrinnet til udskolingen.

Skoledagen

Skoledagen er organiseret således, at den giver optimale muligheder for at holde fokus på læring. Alle elever har krav på den bedst mulige start på skoledagen – derfor vil man opleve, at der altid er lærere eller pædagoger til stede i klassen i god tid før undervisningen begynder hver morgen.

Således har det pædagogiske personale også stor indflydelse på, hvorledes skoledagen indrettes bedst muligt ift. at integrerer bevægelse i fagene og give plads til fordybelse, for at optimere elevernes mulighed for læring. Flere gange i løbet af skoleåret er der fagdage. Her er der mulighed for faglig fordybelse.

Læringsmiljø

Eleverne kommer hertil fra indskolingen for at begive sig videre til udskolingen. Det kræver, at der på den årrække de er i mellemtrinnet, er fokus på hvilket læringsmiljø der kan støtte op om dette. Vi har allerede nu moderne klasseværelse som er fuldt IT-opgraderede med Smartboards, og trådløst netværk.

Det er vigtigt, at elever allerede på mellemtrinnet bliver tryg i brugen af IT-device. Fra skolens side opfordrer vi derfor til at eleverne – hvis de har mulighed for det – medbringer eget device. Skolen har device til udlån for de der ikke selv har med – det er primært Windows PC og Chromebook vi stiller til rådighed.

Inddrage børn og unge

Allerede fra mellemtrinnet må man som elev forvente at blive inddraget i skolens udvikling gennem arbejdet i og med elevrådet. Særlige fokusområder er, hvordan eleverne på skolen sikres medindflydelse på deres skoledag, og hvordan skolen hele tiden forbliver optaget at skabe attraktive undervisningsmiljøer. Elevrådet arbejder tæt sammen med skolens ledelse og skolebestyrelse. Der er to lærere tilknyttet elevrådet.

Samarbejde

Ejby Skole er overbygningsskole for Gelsted skole. For at sikre, at det bliver en succes for eleverne fra de to skoler at blive slået sammen på 7. årgang vil eleverne opleve, at der på mellemtrinnet finder forskelligt sted der skal give mulighed for at opbygge relationer og tryghed for alle eleverne.

Der laves nye klasser på tværs af de to skoler når elever starter på 7. årgang.

Praktisk om at være elev på mellemtrinnet

På mellemtrinnet vægter vi, at alle elever har betydning og ansvar, både for sig selv og for andre. Vi stræber efter at skabe et respektfuldt og udviklende læringsmiljø, hvor eleverne trygt kan udfolde deres potentiale. Dette er beskrevet nærmere i vores pædagogiske fundament der tidligere er omtalt.