Formål
Undervisningens organisering skal skabe rammer, der sikrer hver enkelt elev bedst mulig læring, dannelse og trivsel.
Elevernes placering i klasser
Skolen tilstræber, at der på klassetrinnet dannes klasser med ligelig fordeling af eleverne i forhold til køn, interesser og kendte udfordringer, og at inddrage kendte faktorer ift elevgruppen når klasserne dannes. Skolen arbejder for, gennem samarbejde med de institutioner der afleverer børn til skolen, at danne sig indtryk af børnene med henblik på den bedst mulige klassedannelse.
Holddannelse
Skolen tilstræber at bruge holddannelse på tværs af klasser og klassetrin, når det kan fremme undervisningsdifferentiering, elevernes motivation og fællesskabet på skolen. Skolen arbejder aktivt med årgangsundervisning hvis muligt. Grundlaget for holdplaceringen tydeliggøres for den enkelte elev så vidt det er muligt. Hold evalueres og justeres løbende ift pædagogiske og faglige overvejelser.
Elevernes undervisningstimetal
Skolen tilstræber, at undervisningstiden følger den til hver en tid gældende lovgivning
Skoledagens længde
Skolen tilrettelægger så vidt muligt elevernes skoledage, så undervisningen ikke finder sted senere end til kl. 15. Da skolen er afhængig af hvornår bussen kører, vil dette være indvirkende på aktuelle ringetider.
Skemalægning
Skemalægningen har som mål at sikre eleverne en både sammenhængende og varieret skoledag.
Skoledagen planlægges under hensyntagen til elevernes behov for pauser og tid til at spise.
Skolen tilstræber, at skoledagen planlægges, så der er mulighed for aktivitetsbaseret undervisning, ekskursioner og samarbejde med eksterne parter. Dette kan evt ske gennem fagdage o.lign.
Vikardækning
Skolen tilstræber et højt fagligt niveau i undervisningen ved vikardækning hvor dette er muligt.
Skolen tilstræber, at vikardækningen så vidt muligt foretages af en lærer, eleverne kender i forvejen, såfremt det er en ekstern vikar, skeles der til om vedkommende kender årgangen/klassen i forvejen.
Skolen tilstræber en vedvarende og sammenhængende vikardækning ved en undervisers længerevarende kendte fravær.
Undervisningsdifferentiering
Skolen tilstræber, at undervisningen tilrettelægges med hensyntagen til de enkelte elevers faglige og personlige forudsætninger.
Tema- og projektforløb
Skolen tilstræber, at tema- og projektforløb muliggør samarbejde på tværs af årgange og klassetrin.
Disse forsøges fastlagt i skolens årsplan inden skoleårets begyndelse.
Skolen tilstræber at inddrage forældre og andre med særlig viden om emnet i både planlægning og gennemførelse af tema- og projektforløb og, at der i organiseringen af disse forløb tages specielt hensyn til elever, der har det svært med opbruddet i skolens faste struktur.
Lektiehjælp og faglig fordybelse
Skolen tilstræber at integrere lektiehjælp og faglig fordybelse i både den faglige og den understøttende undervisning.
Motion og bevægelse
Skolen tilstræber, at motion og bevægelse inddrages hver dag i både den understøttende og fagopdelte undervisning. Her udover ønsker vi, at motion og bevægelse i undervisningen er varieret og sjovt for eleverne.
Supplerende undervisning og specialundervisning
Skolen tilstræber at samarbejde med forældrene og eleven om tilrettelæggelsen af den supplerende undervisning og specialundervisningen. Der tilstræbes hele tiden at have fornødne specialpædagogiske kompetence i personalegruppen til at specialundervisning kan gives på skolen til de elever, der er knyttet til en almindelig klasse. Skolen tilstræber, at den samlede undervisningstid for elever, der får supplerende undervisning eller specialundervisning, ikke overstiger det fastsatte loft for den højeste samlede undervisningstid.
Målet for området på Ejby skole er, at vi tilgodeser alle vores elever bedst muligt ift. deres specifikke behov.
Dansk som andetsprog
Organiseringen af undervisningen i dansk som andetsprog skal så vidt muligt tage hensyn til elevernes behov for at være en del af klassefællesskabet, hvilket i praksis betyder, at eleverne modtager mest mulig understøttelse i egen klasse/årgang.
Vedtaget af skolebestyrelsen d. 27.10.2020
Princippet ligger i forlængelse af såvel skolens værdiregelsæt som af kommunens mål og rammer samt Folkeskoleloven.