Historien bag pædagogisk læringscenter

Skolebiblioteket blev startet på Ejby skole af Edvard Høst ved udvidelsen i 1955 og var placeret for enden af førstesalen over musiklokalet. I 1963 flyttede biblioteket til stueetagen, der hvor tandlægen er placeret nu. I midten af 70´erne flyttes biblioteket til nuværende sted. Det var dog ikke så stort, som det er i dag, for gangarealet blev først lagt til i 80´erne.
Arbejdet på biblioteket var meget anderledes, end det er i dag.

Tidligere var der kort i hver bog, som skulle stemples og tages ud af bogen, når den skulle lånes ud. Derefter skulle kortet sættes i et kartotek. Hver dag skulle vi tælle op, hvor mange bøger, vi havde lånt ud, for der skulle laves statistik over udlån. Når børnene afleverede bøger, skulle vi finde det rigtige kort og sætte det i bogen igen, kortet var ordnet efter datoer. Cirka en gang om måneden skulle vi udskrive rykkere i hånden til de forskellige klasser. Der var meget administration, så vi havde ikke tid til at hjælpe eleverne. Vi skulle også lave klassesæt, hvis en lærer bad om bøger til et bestemt emne. Endvidere lavede vi frilæsningssæt til klasserne. Hver 14. dag mødtes vi med de andre bibliotekarer fra kommunens skoler (Ejby kommune) på folkebiblioteket. Her så vi de nye bøger og kunne så bestille dem, vi ville have, efter at vi havde læse lektørudtalelserne.

I 2011 og igen i 2019 har Ejby skole fået nyt inventar på skolebiblioteket. I den nye indretning har vi ønsket at tage udgangspunkt i de ønsker, som eleverne har for at arbejde på forskellige måder, give mulighed for fordybelse og hygge i pauserne. Vi ønsker, at eleverne skal have en god oplevelse ved at komme på biblioteket, og at de har mulighed for at finde de materialer, som de skal bruge i undervisningen, til frilæsning og hjemlån. Vi hjælper med at finde litteratur, der tager udgangspunkt i det enkelte barns interesser og dermed er vi med til at styrke læselysten.. Vi forsøger løbende at indkøbe bøger der strækker sig helt fra meget   lette bøger til den første læsning og billedbøger til de yngste lånerer, samt indkøber skønlitterere og faglitterere emnebøger og serier til mellemtrinnet. I overbygningen er de unge med på råd i forbindelse med indkøb - så vi også sikre deres fortsatte læselyst.

Bibliotekarerne hjælper også lærerne med at sammensætte klassesæt til læsning, faglig fordybelse og læsekurser samt med at låne materialer fra Amtscenteret . Vi hjælp ved udstillinger og lægger også gerne lokaler til udstillinger. Vi orienterer om og inspirerer til undervisningsforløb. Skolebiblioteket er åbent alle skoledage, men dog ikke altid med betjening. Da vil selvbetjeningsskærmen hele tiden være åben.

Kirsten Bie (pensioneret skolebibliotekar fra Ejby skole)

Rikke Boelstofte (nuværende skolebibliotekar på Ejby skole)