Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for skolefritidsordningen på Ejby Skole

Formål:

At sikre at skolefritidsordningen er et trygt og rummeligt sted, hvor børnene trives og støttes i udviklingen af deres personlige og sociale kompetencer.

Mål:

  • Skolefritidsordningen tilbyder aktiviteter, der støtter børns kreativitet, motorik, bevægelse og sundhed, både udendørs og indendørs
  • Børnene lærer at hjælpe hinanden og samarbejde, samt at løse konflikter selv og sammen med andre
  • Børnene lærer at opbygge positive relationer på tværs af køn, klassetrin og aldersgrupper ved accept af og respekt for hinandens forskelligheder
  • Tidlig SFO tilbuddet støtter børnene i deres kommende skolestart således at de kender skolestrukturen, så der sikres en god og tryg overgang til skolestart i overensstemmelse med skolens værdier
  • Personalet i skolefritidsordningen samarbejder med skolens øvrige personale om at sikre børnenes trivsel
  • Aktiviteterne i skolefritidsordningen tilpasses børn med forskellige behov for vejledning og læring

Ansvarsfordeling

Skolens og skolefritidsordningens ansvar:

  • At sikre at ovennævnte princip er kendt af personale og forældre

Forældreansvar:

  • At sikre at barnet møder veludhvilet og har passende praktisk fodtøj og beklædning til at kunne deltage i både udendørs og indendørs aktiviteter
  • At støtte positivt op om barnets hverdag i skolefritidsordningen

Børnenes ansvar:

  • At møde både voksne og børn i skolefritidsordningen med åbenhed og respekt

Personaleansvar:

  • At have for øje for de enkelte børns forskelligheder samt støtte og vejlede dem, hvor de har brug for det

De formelle rammer:

Princippet for skolefritidsordningens virksomhed er et af de lovpligtige principper (Folkeskoleloven § 44, stk. 2, nr. 7). Princippet ligger i forlængelse af skolens værdiregelsæt, skolens øvrige principper samt af kommunens mål og indholdsbeskrivelse for skolefritidsordningerne.

Vedtaget af skolebestyrelsen 04.04.2022