Anti-mobbepolitik – Ejby Skole
Mobning er det, som sker, når en person over længere tid holdes ekskluderet af en gruppe fx
klassekammeraterne eller en vennegruppe. Det kan fx ske ved, at personen ignoreres, holdes
udenfor, bagtales, latterliggøres eller behandles nedværdigende – (www.sundhed.dk)
Hvordan forstår vi mobning?
Mobning kommer til udtryk i en særlig måde at være sammen på. Vi ser derfor mobning som et
socialt, kulturelt og relationelt fænomen.
Mobning er et socialt fænomen
Det er ikke et enkelt barns skyld, at mobning opstår og får lov at leve. Mobning opstår på
grund af lav tolerancekultur i gruppen, og kun ved at andre (de stiltiende tilskuere) lader
mobningen ske, kan den lade sig gøre.
Mobning kan være direkte og forfølgende eller indirekte og udelukkende
Ikke al mobning er synlig. Ignorering, social udstødelse og andre måder at undgå kontakt
med bestemte personer på er også mobning.
Mobning kan foregå i det skjulte
Hvis mobning eksempelvis foregår på de sociale medier, kan det være svært at se for de
voksne omkring barnet.
Ekskluderingen får en systematisk karakter
Mobning foregår over tid, og mobning er systematisk.
Forebyggelse:
- Vi prioriterer det sociale liv i klasserne
- Vi har mulighed for at støtte op om klassen med hjælp fra skolens AKT
- Vi har trivselsforløb og antimobbekampagner på udvalgte/ alle årgange.
- Vi laver trivselsmåling i alle klasser hvert skoleår.
- Vi prioriterer tæt samarbejde mellem skole og SFO
- Vi prioriterer et tæt skole/ hjem samarbejde omkring det enkelte barn
- Vi prioriterer tæt samarbejde ved overleveringer af elever fra kendte til nye lærere
- Vi arbejder med kommunens handleguide der sikre at vi flere gange om året vurderer det enkelte barns trivsel
- Vi har et tæt samarbejde med eksterne samarbejdspartnere omkring det enkelte barns trivsel eksempelvis familie afd. og psykolog
Forældres rolle:
Forældrene spiller en stor og vigtig rolle, både i forebyggelsen og når det handler om at stoppe
en eventuel mobbesituation. Vi har, som skole, et stort ønske om at forældrene indgår i et tæt
samarbejde med os omkring deres børn, hvis de oplever mistrivsel i sociale sammenhænge
barnet er i.
De ti forældreråd:
- Støt dit barn i at indgå legeaftaler på kryds og tværs i klassen eller gruppen
- Tal ikke dårligt om dit barns klassekammerater eller om deres forældre eller fagvoksne.
- Støt dit barn i at trøste/hjælpe/forsvare kammerater, der ikke kan forsvare sig selv
- Indfør og respekter en social fødselsdagspolitik
- Lyt til og støt den forælder, der fortæller om sit barns udfordringer
- Prioriter socialt samvær i klassen
- Lær klassens børns, forældres og fagvoksnes navne at kende
- Vær en god rollemodel – både i tale og i handling
- Hold fokus på, at alle bidrager til dynamikken i klassen eller gruppen – også forældrene.
- Giv plads til forskellighed
Beredskab
Hvilke konkrete tiltag sætter vi i gang, hvis der er konstateret mobning?
- Klasselærer holder samtaler med alle involverede elever
- Klasselærer kontakter skolens AKT-personale
- Klasselærer eller AKT-lærer kontakter forældre til alle parter i sagen
- Fælles udarbejdelse af handlingsplan (en handlingsplan kan være en mundtlig eller skriftlig aftale om det videre forløb i sagen)
Tiltag
Hvilke konkrete tiltag sætter vi i gang, hvis der er konstateret mobning?
- Kontaktlæreren afholder samtaler med alle involverede parter, både enkelvis og hvis situationen tillader det, fælles. Dette for at skabe det bedste kendskab og overblik over situationen
- Kontaktlæreren kontakter hjemmet til de involverede parter
- Kontaktlæreren/teamet tager eventuelt kontakt til skolen PLC for evt. yderligere hjælp eller sparring omkring situationen
- Der udarbejdes i teamet og med de inplicerede parter en handleplan om det videre forløb og eventuelle indsatser
Revideret og godkendt af skolebestyrelsen januar 2022