Udviklingspunkter for Ejby Skole 2025-2026
Vores fundament
Vi ønsker at vores elever får den bedst mulige skolegang på Ejby Skole, hvor alle mødes af passende udfordringer, tryghed, gode læringsmiljøer, engagement, glæde og kvalitet i undervisningen.
Vi er en lærende organisation og bestræber os på at udvikle vores praksis til gavn og glæde for alle vores elever.
Vi har dygtige og engagerede lærere, og vi udvikler vores faglige praksis i fællesskab. Vi har fokus på fællesskabende didaktikker og co-teaching. Vi er optaget af at skabe og udvikle fælles kultur og fælles mindset. Vi ved at fælles fodslag og fælles kultur er vigtige markører i skoleudvikling.
Vi har en mangfoldig elevgruppe, hvilket gør os særlig opmærksomme på at se og møde det enkelte barn. Vi har prioriteret at have uddannede ressourcepersoner indenfor læsevejledning, ordblindhed, special-pædagogik, motorik, DSA, pædagogisk psykologi og AKT, hvilket kommer alle eleverne på skolen til gode. Dette for også at hjælpe elever som oplever demotivation i forhold til de faglige udfordringer.
Vi er optaget af at skabe et godt skoleliv for alle eleverne og har et ønske om at hæve vores resultater i nationale test. Vi er særligt optaget af tidlig indsats, da det vil have en positiv indvirkning og skaber en god base for det videre skoleliv.
Vores udviklingspunkter
Et udviklingspunkt er et fokusområde, som vi ønsker at fastholde eller (videre)udvikle. Vi vil i skoleåret 2025-2026 arbejde med 3 udviklingspunkter for at understøtte skolens videre udvikling. De udfoldes nedenfor:
Elevtrivsel og motivation - Det gode skoleliv
Relevans
Det er relevant fordi vi ved at god trivsel er forudsætning for læring, og derfor er vi optaget af eleverne trivsel gennem hele dagen.
Vi drømmer om at Ejby Skoles hverdag er kendetegnet ved helhjertede dage med motiverende aktiviteter og undervisning og med plads til fordybelse og trivsel.
Handlinger
Vi vil:
- Forsætte implementeringen af ”Flere med i fællesskaber i almenområdet” (FIFA)
- Prioritere tid på vores møder til at drøfte, udvikle og afprøve hvorledes vi i højere grad kan øge elevernes trivsel og motivation.
- Udvikle vores praksis og afprøve nye handlinger for at øge elevtrivsel og motivatio-nen. Med baggrund i fællesskabende didaktikker og andre elementer fra FIFA.
- Skabe gode rammer for de elever der vælger juniormesterlære.
- Prioritere fagdage og anderledes dage for at skabe bedre sammenhæng i dagen og færre skift.
- Prioritere dage på tværs af årgangene og udbygge vores traditioner.
Forandring
Vi ønsker:
- At eleverne bliver en endnu mere aktiv og deltagende medspiller i undervisningen og i udvikling af skolen.
- At elever oplever en mere sammenhængende skoledag, og at organiseringen af skoledagen underbygger dette.
- At se glade og aktive elever både fagligt og i pauserne.
- At elevtrivslen i den årlige nationale trivselsmåling øges.
- Lavere fraværs- procenter for vores elever
Tidlig faglig indsats
Relevans
Vi ønsker at vores elever bliver så dygtige som muligt.
Vi ved at jo tidligere vi sætter ind, jo bedre er mulighederne for at eleverne udvikler sig fag-ligt og bliver så dygtige som de kan.
Handlinger
Vi vil:
- Have fokus på fællesskabende didaktikker.
- Have fokus på læsestrategier i alle klasser.
- Fokus på fagsprog og en erkendelse af hvordan vi arbejder med metoder.
- Prioritere at have uddannet læsevejleder og ordblindevejleder som kan være med til at udvikle vores pædagogiske og didaktiske praksis.
- Have fokus på at vejlederne bruger co-teaching som metode til at udvikle den enkel-te lærers praksis.
- Holde klassekonferencer 2 gange om året på alle årgange, hvor der fokuseres på hvordan der arbejdes med elevernes faglige niveau samt klassens sociale trivsel.
- Holde pædagogiske personale møder, hvor der drøftes faglige og didaktiske relevante emne, med det formål at styrke lærer/pædagogernes praksis.
Forandring
Vi ønsker:
- At eleverne hurtigere lærer at læse og regne og oplever sig støttet i processen.
- At eleverne klarer sig bedre i de nationale test.
- Nysgerrige og glade børn i undervisningen.
Elevfravær
Relevans
Vi ønsker at eleverne har så lidt fravær som muligt.
Fordi fravær kan gøre det svært at følge med i fagene og være en del af et fællesskab.
Handlinger
Vi vil:
- Fastholde vores hurtige indsats med sms-beskeder ved fravær.
- Gøre os umage med at benytte vores fraværsprocedure, så vi kommer endnu tidlige-re i dialog med elever og forældre i tilfælde af elevfravær.
- Optimere vores dialog med forældre om vigtigheden i at eleverne kommer i skole.
- Skabe en god juniormesterlære-ordning og derigennem nedbringe elevfraværet på 8.-9.årgang.
- Skabe endnu mere varieret og spændende undervisning (jf. ovenstående udviklings-punkter).
Forandring
Vi ønsker at:
- Flere elever kommer i skole.
- Flere forældre opnår viden om og forståelse for problematikkerne i forhold til skole-fravær.
- At det samlede elevfravær falder.
Dato: 11.april 2025
Skoleleders navn: Anders Fæster Nielsen