Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for håndtering af forældrehenvendelser

Mål:

  • Dette princip skal medvirke til at give klare og gennemskuelige retningslinjer for, hvordan forældrehenvendelser til skolen håndteres.
  • Desuden skal forældre opleve en ensartethed i håndteringen af forældrehenvendelser.
  • Princippet skal (gerne) medvirke til at løse problemer på det niveau, hvor det er opstået.

Skoles ansvar:

  • At medvirke til, at udfordringer løses på det niveau, hvor de er opstået.
  • Ejby Skole møder forældrene med åben dialog, og er forpligtet på at være lyttende.
  • Alle beslutninger træffes på baggrund af den altid gældende lovgivning, samt under hensyntagen til skolens principper i henhold til henvendelserne.

Forældrenes ansvar:

Forældrene er forpligtet på at løse udfordringerne på det niveau, hvor de er opstået, det betyder i praksis følgende:

  • Hvis man oplever problemer/udfordringer med andre forældre eller elever, er det altid en god idé at kontakte den/de pågældende forældre, for at få et mere nuanceret billede af emnet, samt med henblik på en evt. hurtig løsning. Hvis dette ikke lykkedes kan man naturligvis kontakte den berørte klasses undervisere el. lærer/pædagog.
  • At dele sin oplevelse gennem samtale med klassens lærer/pædagog – forklare situationen.
  • Man møder skolens personale med åbenhed, og med en lyttende tilgang til samtalen.
  • Såfremt udfordringen/konflikten ikke løses tilfredsstillende efter ovenstående skridt, kan man henvende sig til skolens ledelse – mundtligt eller skriftligt. Her vil skolens ledelse starte en proces for at få belyst sagen fra alle sider. Ledelsen aftaler løsningsmuligheder med de involverede parter, dette kunne eksempelvis være øget dialog eller et møde.
  • Man kan også henvende sig til skolebestyrelsen, men man skal være opmærksom på, at skolebestyrelsen(s) arbejde foregår på det overordnende og principielle plan.
  • Skolebestyrelsen kan aldrig kan blive part i elev- og/eller personalesager.
  • Skolebestyrelsen forpligter sig dog på, på det principielle plan, at gå i dialog med skolens ledelse omkring de relevante principper, som konflikten berører.
  • Skulle ovenstående skridt, mod forventning, ikke biddrage til løsning af udfordringen, kan, man henvende sig til kommunen (skolechefen).

Tilsyn og implementering:

  • Ledelsen orienterer medarbejderne om principperne, og sørger for, at principperne er tilgængelige på skolens hjemmeside.
  • Ledelsen agerer i praksis efter disse principper, og henviser til dem i dialog med forældre og medarbejdere.
  • Skolebestyrelsen fører tilsyn med, om principperne efterleves ved at spørge ind til, om ledelsen oplever at problemerne håndteres, så problemer trappes ned og ikke op.

Vedtaget i skolebestyrelsen – april 2021