Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Om indskolingen

På Ejby Skole tilhører man indskolingen når man er elev i 0.-3. klasse

Afdelingen der ligger ud mod p-pladsen og nær ved SFO’en. Der er hhv. et eller to spor på hver årgang. Personalet der underviser på årgangene er fagligt velfunderede, og har særlig interesse i netop disse årgange og deres læring og trivsel. Det betyder, at personalet i dagligdagen læner sig op af såvel fakta i form af testresultater og trivselsmålinger ligesom individuelle samtaler med elever og forældre for, at hverdagen giver mest mulig læring og størst mulig trivsel for hver enkelt elev.
I indskolingen er der særligt fokus på det nære samarbejde mellem pædagoger og lærere. Pædagogerne er således en del af elevernes hverdag i såvel skole- som SFO tiden.

Mål

Som udgangspunkt lever vi naturligvis op til det der står beskrevet i Folkeskoleloven og i Middelfart kommunens politik. Ud over det, har vi på skolen et særligt pædagogisk fundament vi læner os op ad – læs mere om det andetsteds på siden.
I praksis betyder det bl.a., at det pædagogiske personale hver dag arbejder på at give den enkelte elev netop den faglige undervisning eleven har brug for – dette med henblik på, at eleven skal mødes der hvor eleven er for at blive udfordret bedst muligt, og dermed opnå den maksimale læring. Dette samtidig med, at der er øje for den sociale trivsel og læring der finder sted i det fællesskab som indskolingen på Ejby Skole er.
Der er en øget opmærksomhed på, hvordan vi hjælper vores elever i de overgange de møder i skolelivet. Vi arbejder således på hele tiden at forbedre bl.a. overgangen fra børnehave til tidlig SFO og ligeledes fra tidlig SFO til skolehverdagen.

Skoledagen

Skoledagen er organiseret således, at den giver optimale muligheder for at holde fokus på læring. Alle elever har krav på den bedst mulige start på skoledagen – derfor vil man opleve, at der altid er lærere eller pædagoger til stede i klassen i god tid før undervisningen begynder hver morgen.
Således har det pædagogiske personale også stor indflydelse på, hvorledes skoledagen indrettes bedst muligt ift. at integrerer bevægelse i fagene og give plads til fordybelse, for at optimere elevernes mulighed for læring. I indskolingen vil der ikke være lektier hjemme, men træning er altid en god ting alligevel. Man er altid velkommen til at spørge personalet til råds, hvis man gerne vil vide mere om hvordan man øver lyde, læsning osv. på en anderledes og sjov måde – det skal ikke være skole når man er hjemme…
Flere gange årligt er der A-uge på skemaet for indskolingen. Her er mulighed for faglig fordybelse og fokus på tværs af klasser og årgange. Eleverne kan opleve at have anderledes skemaer disse uger. Som udgangspunkt er det dog personalet der er tilknyttet indskolingen, der har undervisningen i disse uger.

Læringsmiljø

Som elev vil man opleve et læringsmiljø der bærer præg af at være motiverende for de yngste skoleelever. I klasserne kan man tydeligt se hvad der arbejdes med, der er god plads og rum til elevernes egne produkter.
Hvert klasseværelse har eget toilet og håndvask.
I forbindelse med en større renovering, som startede 2018, kan indskolingen nu opleve nymalede og indbydende klasseværelser. Desuden er der lavet døre imellem alle årgangslokaler. Det giver os mulighed for endnu bedre at leve op til årgangstanken, og efterleve de positive tiltag der kan tages i forlængelse heraf.
I indskolingen er der allerede nu moderne klasseværelse som er fuldt IT-opgraderede med Smartboards, og trådløst netværk. Det betyder at vi også på disse årgange kan være opmærksom på og arbejde frem mod, at IT skal være en integreret del af elevernes skoleliv.

Samarbejde

Som tidligere nævnt spiller pædagogerne en stor rolle for eleverne i indskolingen. Der er således pædagoger i alle årgangsteam – og disse mødes hver uge. Det sikre, at der er sammenhæng mellem elevernes dag i den faglige undervisning og SFO’en der tilgodeser en anden læring om eftermiddagen. Desuden deltager pædagoger i de skole-hjem samtaler som afholdes omkring hver enkelt elev i indskolingen.
Ligeledes sørger vi for, at der afholdes de nødvendige overleveringsmøder mellem børnehaver og SFO/skole når skoletiden nærmer sig for et barn. Er der særlige udfordringer, vil ledelse og skolens PLC kunne deltage i disse møder.

Praktisk om at være elev i indskoling

I indskolingen vægter vi, at alle elever har betydning og ansvar, både for sig selv og for andre. Vi stræber efter at skabe et respektfuldt og udviklende læringsmiljø, hvor eleverne trygt kan udfolde deres potentiale. Dette er beskrevet nærmere i vores pædagogiske fundament der tidligere er omtalt.