Mål og indholdsbeskrivelse SFO

Ejby skoles SFO arbejder ud fra den kommunalt besluttede ramme for SFO'er i Middelfart kommune.

Se mere om de overordnede principper for SFO i Middelfart kommune på Middelfart kommunes hjemmeside

Ud over den kommunale ramme arbejder Ejby skoles SFO ud fra skolens pædagogisk fundament.

Egehusets værdier

Vi arbejder med Ejby skole og SFO  5 værdier som en del af det pædagogiske arbejde.

• På Ejby Skole ved vi, at børn gør det bedste de kan
  • På Ejby Skole mødes man af voksne, som vil deltagelse og læring for alle
  • På Ejby Skole ved vi, at sprog skaber virkelighed
  • På Ejby Skole ved vi, at forskellighed bidrager til en god skole
  • På Ejby Skole mødes man af voksne, som tager ansvar

Pædagogisk fundament:

Børn gør det bedste de kan…

• Vi møder børn venligt, anerkendende og i øjenhøjde både i positive og udfordrende sammenhænge.
  • Når børn har brug for en pause fra fællesskabet, kan de få lov at være i et andet rum, eller få en luftepause.
  • Vi tilretteviser børnene  med et anerkendende sprog og i en ordentlig tone.
  • Vi er altid nysgerrige efter at kende det enkelte barns afsæt, vi oplever og ser verden med forskellige briller.

Deltagelse og læring for alle

• Vi har fokus på fællesskabet, så individuelle behov kan tilgodeses.
  • De børn, der kan have behov for andre rammer og struktur, tilbyder vi dette, og får disse implementeret i hverdagen.
  • Vi bestræber os på at behandle alle ens, og er opmærksomme på at have anerkendende kontakt til alle børn hver dag.

Sprog skaber virkelighed

• Den gode tone smitter – derfor er vi voksne opmærksomme på at have en ordentlig omgangstone.
  • Generelt er tonen ordentlig, men relationen børn- voksen imellem kan og skal give plads til sarkasme og humor, og ligeledes i kommunikationen med forældrene.
  • Vi er troværdige voksne, med en fælles grundholdning, og vi bakker hinanden op. Vi er tydelige voksne over for børnene og vi gør hvad vi siger – og siger hvad vi gør.
  • Vi handler på børnenes omtale af sig selv og hinanden, så vi bevarer en ordentlig omgangstone.
  • Vi er opmærksomme på børnenes sprog, selvværd og selvindsigt. Vi tolerer ikke mobning og reagerer, hvis vi møder mobning.

Forskellighed bidrager til en god skole

• I SFO har personalet mange forskellige kompetencer og personligheder og vi udnytter de styrker der ligger heri.
  • Vi arbejder professionelt og udnytter alle vore kompetencer.
  • Vi værdsætter mangfoldigheden i børnegruppen og påpeger og fremmer den når det er muligt.
  • Børn er forskellige og har forskellige behov, derfor behandler vi dem forskelligt – for at behandle dem ens og give dem lige muligheder.

Ansvar

• Vi er ansvarsbevidste både overfor børn, forældre og hinanden.
  • Vi påtager os vores pædagogiske ansvar, og bidrager til børnenes udvikling, læring og dannelse gennem vores pædagogiske aktiviteter og i den frie leg.
  • Vi tager ansvar for at bidrage til det enkelte barns trivsel og udvikling.
  • Vi tager pædagogisk ansvar for, at SFO-en kan være et frirum for børnene, som kontrast til skolens mere faste rammer.

De 5 værdier afspejles i vores hverdag, i vores møde med børnene, forældrene og hinanden.

I SFO’en arbejder vi særligt med fokus på rummelighed, anerkendelse og der tages hensyn til det enkelte barn og de sociale kompetencer.

Anerkendelse

Vores anerkendende tilgang  er med til at styrke børnenes tro på egen formåen og kan være med til at udvikle børnenes selvværd og deres sociale kompetencer.
Vi møder børn og forældre ved at være lyttende, imødekommenden og vi er hjælpsomme.
Vi tror altid på at alle gør det bedste de kan.
Vi hjælper altid børn og forældre med løsninger, når noget er svært.
Vi møder børn og forældre med et nysgerrigt afsæt.

Rummelighed

Vi ved at alle børn er her med forskellige forudsætninger og der er plads og rum til at de kan deltage i fællesskaber ift. deres egen formåen. Vores rummelige tilgang er med til at styrke børnenes forståelse for hinandens og sig selv og vi ønsker, at vores aktivitetstilbud rammer bredt og giver plads til forskellighed.

Egehusets indsatsområder

Vi vil gerne have aktive og kreative børn der er nysgerrige på livet og har mod på at prøve nye udfordringer.

Børn lærer af at se på andre, imitere andre, de lærer ved at samarbejde og konkurrere, ved at blive lært op af andre og ved at lære fra sig.
SFO'en er aldersblandet, det er klasselokalet ikke. Det giver læringsrummet i SFO’en et helt særlige potentiale. SFO'en skal tage sig af de fællesskaber der kan udvikles på tværs men også alderssvarende, fordi børnene vil det, og fordi de kan lære en masse af det.

I SFO Egehuset arbejder vi ud fra et årshjul, som tilgodeser børnenes forskelligheder.

Billede af årshjulet i SFO

Redigeret 8/9-2023