Formål:
Princippet skal bidrage til, at forældrene kan følge udviklingen i deres barns faglige og sociale trivsel og at der løbende følges op og evalueres på dette.
Mål:
Underretning via skole/hjem-samtaler
- Der afholdes 2 samtaler pr. elev pr. skoleår. Der skal være fokus på barnets ressourcer og faglige og sociale trivsel.
- 1. samtale afholdes i efteråret.
- 2. samtale afholdes i løbet af foråret.
- I 8. og 9.klasse foretages der to gange årligt uddannelsesparathedsvurderinger (UPV) i samarbejde med uddannelsesvejlederen. Yderligere info herom på det første forældremøde i 8.klasse.
Underretning via meddelelsesbogen
- Der skal skrives i den digitale meddelelsesbog for alle elever i minimum de fag og områder, som lovgivningen aktuelt kræver.
- Meddelelsesbogen skal udformes så der er fokus på barnets ressourcer og med få fokuspunkter (jf. UVM’s vejledning).
- Meddelelsesbogen skal som minimun opdateres i forbindelse med skole/hjem-samtaler.
Øvrige underretninger
- Forældrene underrettes om karakter og resultater af nationale tests og øvrige relevante tests.
- Forældrene underrettes via besked på Aula når der er tilgængelige opdateringer af karakter, meddelelsesbøger m.m.
Ansvarsfordeling
Skolens ansvar:
At planlægge således, at lærerne har den fornødne tid til udarbejdelse af meddelelsesbøger og afholdelse af skole/hjem-samtaler iht. ovenstående.
Forældrenes ansvar:
At deltage i skole/hjem-samtalerne, holde sig orienteret på AULA og i meddelelsesbøger og motivere deres barn til at opnå de fokusområder / mål, der er aftalt.
Elevansvar:
At bidrage til fastsættelse af egne fokusområder/mål og at yde en indsats for at nå fokusområderne /de fastsatte mål.
Lærer/pædagog ansvar:
At kende den enkelte elevs faglige og alsidige udviklingsniveu. At opdatere meddelelsesbogen i rimelig tid (min. 7 dage) inden skole/hjem samtalerne.
Vedtaget af skolebestyrelsen 13.06.2023