Pædagogisk fundament udskoling

På Ejby Skole ved vi, at børn gør det bedste de kan…

Vi er opmærksomme på, at alle elever kommer med forskellig baggrund og forudsætninger.
Vi er bevidste om, at børn har forskellige kompetencer og reaktionsmønstre og de øjne møder vi dem med.
Vi er opmærksomme på, at nogle elever har svært ved at indgå i fællesskabet uden vejledning fra en voksen.
Vi taler med eleven om, hvorfor noget er svært fremfor at skælde ud.

På Ejby Skole mødes man af voksne, som vil deltagelse og læring for alle

Vi stiller krav til eleverne og har høje positive forventninger til, at de vil deres skolegang og de andre elever på årgangen.
Vi drøfter de enkelte elevers faglighed og trivsel på vores teammøder og handler på dette
Vi har særligt fokus på årgangenes sociale fællesskaber
Vi anerkender, at alle kan have en dårlig dag men vi vil være nysgerrige på hvorfor.

På Ejby Skole ved vi, at sprog skaber virkelighed

Vores tone overfor eleverne er venlig og imødekommende.
Vi taler med eleverne om, hvordan tonen i klassen kan skabe tryghed.
Vi stræber mod at være forbilleder og inspiration for elevernes måde at kommunikere på.
Vi udviser respekt overfor eleverne og taler altid ordentligt om dem.

På Ejby Skole ved vi, at forskellighed bidrager til en god skole

Børn er forskellige, derfor skal de behandles forskelligt
Vi anser forskellighed som en styrke.
Vi stræber efter at inkludere alle elever, så både de og deres klassekammerater får mest muligt ud af undervisningen.
Vi er rummelige omkring vores forskellige måder at gribe eleverne an på - både pædagogisk og fagligt. Dette vil være tydeligt for eleverne.

På Ejby Skole mødes man af voksne, som tager ansvar

Der er en tæt kontakt til forældrene når det skønnes relevant.
Vi sætter relations arbejdet højt hvilket ses ved, at vi opsøger eleverne i andre situationer end blot undervisningen
I overbygningen har vi fælles forventninger til elevernes adfærd og deltagelse i klassens liv og undervisning.
Årgangsteams holder hinanden løbende orienteret omkring hvad vi ser og hvad vi gør ift. elevernes trivsel, adfærd og deltagelse.