På Ejby Skole ved vi, at børn gør det bedste de kan…
Vi møder børn venligt, anerkendende og i øjenhøjde både i positive og udfordrende sammenhænge.
Når børn har brug for en pause fra fællesskabet, kan de få lov at være i et andet rum, eller få en luftepause pause i frisk luft.
Vi tilretteviser børnene i en anerkendende og ordentlig tone og et ordentligt sprog.
Vi er altid nysgerrige efter at vide, hvad børnene har med i bagagen – og undersøger gerne dette i fællesskab med skolens personale.
På Ejby Skole mødes man af voksne, som vil deltagelse og læring for alle
Vi har fokus på fællesskabet, så individuelle behov kan tilgodeses.
De børn, der kan have behov for andre rammer og struktur, tilbyder vi dette, og får disse implementeret i hverdagen.
Vi bestræber os på at behandle alle ens, og er opmærksomme på at have anerkendende kontakt til alle børn hver dag.
Vi anvender trivselsskemaer, for at sikre, alle børn bliver set, hørt og inkluderet.
På Ejby Skole ved vi, at sprog skaber virkelighed
Den gode tone smitter – derfor er vi voksne opmærksomme på at have en ordentlig omgangstone.
Generelt er tonen ordentlig, men relationen børn- voksen imellem kan og skal give plads til sarkasme og humor, og ligeledes i kommunikationen med forældrene.
Vi er troværdige voksne, med en fælles grundholdning, og vi bakker hinanden op. Vi er tydelige voksne over for børnene og vigør hvad vi siger – og siger hvad vi gør.
Vi handler på elevernes omtale af sig selv og hinanden, så vi bevarer en ordentlig omgangstone.
Vi er opmærksomme på børnenes sprog, selvværd og selvindsigt. Vi tolerer ikke mobning og reagerer, hvis vi møder mobning.
På Ejby Skole ved vi, at forskellighed bidrager til en god skole
I SFO har personalet mange forskellige kompetencer og personligheder og vi udnytter de styrker der ligger heri.
Vi arbejder professionelt og udnytter alle vore kompetencer.
Vi værdsætter mangfoldigheden i børnegruppen og påpeger og fremmer den når det er muligt.
Børn er forskellige og har forskellige behov, derfor behandler vi dem forskelligt – for at behandle dem ens og give dem lige muligheder.
På Ejby Skole mødes man af voksne, som tager ansvar
Vi er ansvarsbevidste både overfor børn, forældre og hinanden.
Vi påtager os vores pædagogiske ansvar, og bidrager til børnenes udvikling, læring og dannelse gennem vores pædagogiske aktiviteter.
Vi tager ansvar for at bidrage til det enkelte barns trivsel og udvikling.
Vi tager pædagogisk ansvar for, SFO-en kan være et frirum for børnene, som kontrast til skolens mere faste rammer.