Pædagogisk fundament SFO

På Ejby Skole ved vi, at børn gør det bedste de kan…

• Vi møder børn venligt, anerkendende og i øjenhøjde både i positive og udfordrende sammenhænge.
  • Når børn har brug for en pause fra fællesskabet, kan de få lov at være i et andet rum, eller få en luftepause pause i frisk luft.
  • Vi tilretteviser børnene i en anerkendende og ordentlig tone og et ordentligt sprog.
  • Vi er altid nysgerrige efter at vide, hvad børnene har med i bagagen – og undersøger gerne dette i fællesskab med skolens personale.

På Ejby Skole mødes man af voksne, som vil deltagelse og læring for alle

• Vi har fokus på fællesskabet, så individuelle behov kan tilgodeses.
  • De børn, der kan have behov for andre rammer og struktur, tilbyder vi dette, og får disse implementeret i hverdagen.
  • Vi bestræber os på at behandle alle ens, og er opmærksomme på at have anerkendende kontakt til alle børn hver dag.
  • Vi anvender trivselsskemaer, for at sikre, alle børn bliver set, hørt og inkluderet.

På Ejby Skole ved vi, at sprog skaber virkelighed

• Den gode tone smitter – derfor er vi voksne opmærksomme på at have en ordentlig omgangstone.
  • Generelt er tonen ordentlig, men relationen børn- voksen imellem kan og skal give plads til sarkasme og humor, og ligeledes i kommunikationen med forældrene.
  • Vi er troværdige voksne, med en fælles grundholdning, og vi bakker hinanden op. Vi er tydelige voksne over for børnene og vigør hvad vi siger – og siger hvad vi gør.
  • Vi handler på elevernes omtale af sig selv og hinanden, så vi bevarer en ordentlig omgangstone.
  • Vi er opmærksomme på børnenes sprog, selvværd og selvindsigt. Vi tolerer ikke mobning og reagerer, hvis vi møder mobning.

På Ejby Skole ved vi, at forskellighed bidrager til en god skole

• I SFO har personalet mange forskellige kompetencer og personligheder og vi udnytter de styrker der ligger heri.
  • Vi arbejder professionelt og udnytter alle vore kompetencer.
  • Vi værdsætter mangfoldigheden i børnegruppen og påpeger og fremmer den når det er muligt.
  • Børn er forskellige og har forskellige behov, derfor behandler vi dem forskelligt – for at behandle dem ens og give dem lige muligheder.

På Ejby Skole mødes man af voksne, som tager ansvar

• Vi er ansvarsbevidste både overfor børn, forældre og hinanden.
  • Vi påtager os vores pædagogiske ansvar, og bidrager til børnenes udvikling, læring og dannelse gennem vores pædagogiske aktiviteter.
  • Vi tager ansvar for at bidrage til det enkelte barns trivsel og udvikling.
  • Vi tager pædagogisk ansvar for, SFO-en kan være et frirum for børnene, som kontrast til skolens mere faste rammer.