Den åbne skole

Ejby Skole er en aktiv del af lokalsamfundet, og vi ønsker ligeledes at lokalsamfundet er en aktiv del af skoledagen. Dette prøver vi blandt andet at gøre ved, at vi samarbejder der hvor
det giver mening. Teksten herunder er eksempler på hvor vi har lavet et samarbejde, men det vil fylde alt for meget at beskrive alle samarbejder.

Skolemad

Ejby Skole har lavet et samarbejde med Ejby Hallen om skolemad. Det har været et stort ønske, at vi kunne give vores elever mulighed for at få et varmt måltid mad og igennem det at spise sammen på tværs af årgangene, at skabe relationer mellem store og små. Spisning foregår i Ejby Hallen, hvor skolens lærere går med og spiser sammen med eleverne. Maden betales af elevernes forældre.

Ejby Mose

I forbindelse med at Ejby Mose skulle omdannes til et mere aktivt område for alle i Middelfart Kommune, var vores 4. årgang med til at lave en storkerede som skal være med til at tiltrække Storken til Ejby Mose igen. Vi var med i tankerne om dette, vi var med til at lave den, og endelig deltog vi også i åbningen, i et godt samarbejde med Naturvejleder og ansatte i Middelfart Kommune. Skolens Entrepreneurlinje er ligeledes med i et projekt om at gøre Ejby Mose mere tilgængelig for unge og ældre. De kommer med forslag til at ”brande” og fortælle om mulighederne.

Foreninger

Vi bruger ofte foreninger for at give vores elever en god oplevelse omkring de lokale muligheder. Vi har samarbejdet med Ejby IK, med den lokale badmintonklub om en badminton dag, hvor eleverne introduceres til spillet på en sjov og anderledes måde, vi har samarbejdet med en lokal gymnastikforening og at lave vores egen udgave af Gymnastikkaravanen, hvor børnene for set hvad gymnastik er for noget, og hvor de deltagende lærer også for en opdatering i gymnastikredskaber og brug af disse. Vi har haft besøg af KFUK som har lavet lege og bevægelse med vores elever. Vi glæder os til det kommende samarbejde med Middelfart Roklub, hvor der bliver givet uddannelse af vores lærere og eleverne for lov til at prøve at ro i romaskiner. Vi vil også lave et forløb omkring tennis med den lokale tennisklub, og har på nuværende tidspunkt været ovre og bruge deres baner og en boldkanon!

Multibanen

Ejby Skole har i samarbejde med Nordeafonden, DBU og en stor gruppe af lokale foreninger og virksomheder, få samlet ca. 500.000 kr. sammen, med det ene formål at lave flere og mere spændende aktiviteter i området omkring skolen. Det har resulteret i, at der i foråret var indvielse af en ny Multibane og Crosfittudstyr som kan bruges af skole, foreninger og byens borgere. Det er med stor glæde at vi ser at banen binder området sammen, og dermed får vist at skolen er et sted der kan anvendes både i skoletiden, men også efter kl. 15.00 er det et attraktivt område.

Andre eksempler

Vi har flere gange samarbejdet med det lokale plejecenter, hvor vi blandt andet har lavet en altertavle til deres fællesrum, i samarbejde med den lokale præst. Desuden er vi i øjeblikket i gang med et læsesamarbejde, hvor vi kommer på besøg på plejecentret.

Ejby Skole samarbejder også med trafikinformatører, som kommer på skolen og oplyser vores ældste elever om sikker trafik. Det er en god ting at vores ældste elever får et møde med mennesker, som ved hvad de snakker om.

Vi samarbejder ofte med ungdomsskole og musikskole om fælles projekter. Vi er glade for samarbejdet omkring camptilbud på 7.-9. årgang, som laves sammen med de andres folkeskoler i kommunen og ungdomsskolen. Derudover kommer Middelfart Ungdomsskole på Ejby Skole og laver forskellige oplæg, eks. Unge og Alkohol og inviterer vores elever til Demokratidag.

Med musikskolen har vi et samarbejde om forskellige former for musikundervisningen. Særligt skal fremhæves det forløb vi har om strygere og kor. Eleverne på 2. og 3. årgang får mulighed for, at vælge mellem at spille et strygerinstrument eller synge med i kor.

Vi har et samarbejde med forskellige virksomheder og ikke mindst det lokale brandvæsen i forbindelse med vores rekorduge. Her får eleverne mulighed for at sætte forskellige rekorder, og vi slutter ugen af med at prøve at komme i Børnenes Rekordbog.

Vore profillinjer i udskolingen samarbejder ligeledes med mange forskellige. Den kreative linje samarbejder med lokale kunstnere og har eks. haft et forløb omkring glaskunst. Vores Entrepreneurlinje har været aktiv i vores byggeproces og samarbejder ligeledes med lokale virksomheder.

Vi gør også brug af de forskellige skoletjenester som findes. Bl.a. samarbejder vi med den lokale kirke om at lave et krybespil, vi benytter os af materialer fra fagbevægelsens skoletjeneste og giver mulighed for foredrag omkring arbejdsmarkedet. Det beskrevne er nogle af de eksempler der findes på Ejby Skole, hvor vi arbejder med den åbne skole. Det er ikke alle, der kommer nye til hver dag, men det er et område som giver glæde og begejstring for vores elever, forældre og ansatte.