Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Læsning 1. og 2. klasse

En bogsluger elsker at læse så stærkt som vinden kan blæse sluger bog efter bog og bliver forfærdelig klog. Læser om spændende lande og dyr er med i de dejligste eventyr bøgerne sluges i skolen og hjemme i lænestolen.

Det er i skolen, barnet skal have sin læseundervisning. Men som forælder er du en vigtig medspiller til at vise vejen, når barn lærer at læse. Målet i indskolingen er, at eleverne bliver sikre læsere med en passende læsehastighed. Eleverne skal erfare, at læsning kan give både oplevelser og viden. For at dette skal lykkes, er det vigtigt at både skole og hjemmet støtter barnet i dets læseindlæring.

Børn begynder i skolen med store forventninger om at lære at læse. For at indfri disse forventninger er det vigtigt, at skolen og hjemme i fællesskab prøver at hjælpe barnet på vej.

Du behøver ikke lære dit barn at læse. Det er lærernes opgave. Men du kan give dit barn de bedste forudsætninger for at lære at læse.

Du gør det bedst ved at vise interesse for læsning, være lydhør, inspirerende og hjælp til med at dit barn bevarer interessen for sprog, bogstaver og ord.

Børn, som læser både i skolen og i fritiden, bliver ofte gode læsere.

Børn, som får læst højt hver dag, bliver ofte gode læsere.

I løbet af 2. klasse skal barnet gerne opnå en sådan grad af læsefærdighed, at den kan bruges - også som redskab i de andre fag. Læsning skal mestres i alle fag.

Vis interesse for bøger

  • Vis at du selv er optaget af at læse
  • Gå på biblioteket
  • Spørg til de bøger barnet har lånt
  • Snak om bøger og blade

Test og evaluering i dansk i 1. klasse

  • Bogstaveprøve 2
  • Ordlæseprøve 1

Test og evaluering i dansk i 2. klasse

  • Sætningslæseprøve 1
  • Staveprøve 1
  • Nationale test i dansk/læsning

Billed med teksten vi læser for livet

Brug IntoWords

Lad evt. jeres barn få læse- og skrivehjælp på computeren. Alle eleverne i Middelfart kommune har via deres skolelogin i Chrome browser adgang til IntoWords som plugin.

Disse fif hjælper barnet på vej

Skriv og læs:

  • Ønskesedler
  • Huskesedler
  • Invitationer
  • Postkort, mails og breve
  • Madopskrifter
  • Saml på ord og leg
  • Skilte og reklamer
  • Feriedagbog

Leg og spil:

  • Krydsord
  • Computer
  • Billedlotteri
  • Spil med ord fx Alias junior
  • Rim, remser og vrøvlerim
  • Smag på lyde (mmmmor) eller (ffffar)
  • Snak bagvendt

Lyt/læs:

  • Reklamer
  • Blade
  • Hjemmesider
  • Skilte
  • De samme bøger igen og igen
  • Lyt og læs bøger

Gode råd når barnet læser for dig

  • Tal om eller gæt på hvad teksten handler om, før den læses - se på billeder
  • Læs evt. siden højt for barnet før barnet selv forsøger
  • Afbryd ikke hvis barnet læser forkert. Kun hvis det ødelægger forståelsen. Snak heller om de svære ord bagefter
  • Hvis barnet synes, at bogen er for svær, så finde en anden
  • Husk altid at rose og opmuntre
  • Når barnet kommer til et ord det ikke kan læse: Vent lidt og lad barnet prøve selv
  • Foreslå at barnet siger lyden
  • Foreslå at barnet ser på billedet
  • Lad barnet gætte


Efter 1. klasse kan barnets typisk:

  • Læse tekster med få ord på hver side, oftest med hjælp fra billeder
  • Bruge bogstavlyden for at afkode nye ord
  • Læse kendte ord ved hjælp af ordbilleder
  • Rette sig egen fejllæsning

Efter 2. klasse kan barnets typisk:

  • Anvende forskellige strategier når det læser enkle tekster
  • Læse flydende til en vis grad, men vil ofte gå i stå ved afkodning af ukendte ord
  • Selvstændigt læse en ukendt tekst af et vist omfang inden for sin egen erfaringsverden

Et par danskfaglige udtryk:

  • Let-tal: Læseegnethedstal, som bruges til de lettelse bøger. Begynder ved 4 og går op til 21
  • Lix-tal: Læsebarhedsindex, som bruges til de bøger, hvor barnet kan læse mere selvstændigt. Begynder ved 3 og går op til 31
  • LUS: Fortæller noget om de enkelte stadier dit barn går igennem i forhold til læseudviklingen

Skrive- og staveudvikling består af flere forskellige faser

Vi øver os på at:

  • Omsætte lyde til bogstaver
  • Gengive det rigtige antal lyde
  • Danne sammensatte ord
  • Skelne mellem lydrette konsonanter i forlyde
  • Gengive relevante vokaler


Man kan ikke gøre alt hver dag - men man kan gøre noget hver dag
Pædagogisk læringscenter Ejby Skole