Læsning udskoling

Dit barn er nu så langt i skoleforløbet, at læsning er en vigtig forudsætning for at få noget ud af stort set alle skolens fag. Nu lægges grunden til, hvordan barnet vil klare sig i sit studie- og arbejdsliv, Også her spiller læsningen en stor rolle. Læsning skal ikke kun vedligeholdes, men fortsat udvikles. Sammen med skolen har du som forældre ansvaret for, at dit barn bliver en god læser. Vi håber, at følgende kan hjælpe dig.

Børn og unge som læser både i skolen og i fritiden, bliver ofte gode læsere. Undersøgelser har vist, at læsetræning hjemme styrker barnets evner i mange fag i skolen. Glæde ved læsning smitter af og skaber større glæde ved alle skolefag. Til læsetræning hjemme findes ingen “forkerte tekster” , alt tæller med. Det kan fx være gysere, tegneserier, hjemmesider, aviser, madopskrifter osv. Det er vigtigt fortsat at forbedre læsestandpunktet, og skolen anbefaler derfor, at eleven læser 20 min. om dagen.

Mange unge kan godt lide at læse seriebøger. Det er lettere at gå i gang med en ny bog, når man kender personer og miljøet på forhånd. Andre unge kan godt lide fagbøger, opslagsbøger og faglig læsning på nettet.

Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en god og hurtig læser.

Med alle de nye fag på skemaet vil eleverne nu stifte bekendtskab med en del nye teksttyper. Det er nødvendigt for deres tilegnelse af ny viden i fagene, at de kender disse teksttyper, formår at skelne mellem dem og tage meningsfulde notater i alle fagene.

Eleverne vil bl.a. stifte bekendtskab med følgende teksttyper:

• Berettende tekster (mest i historie og kristendom)
    • Vil typisk berette om begivenheder, der har fundet sted
  • Beskrivende tekster (mest i geografi, biologi og fysik/kemi)
    • vil typisk beskrive hvorledes noget er bygget op eller indrettet
  • Forklarende tekster (mest biologi og fysik/kemi)
    • vil typisk forklare, hvordan en proces forløber
  • Instruerende tekster (mest fysik og matematik)
    • vil have læseren til udføre noget
  • Argumenterende tekster (mest i dansk, historie og samfundsfag)
    • forholder sig subjektivt til en sag

Fordi disse teksttyper alle vil noget forskelligt, er de også bygget op på hver deres måde - og skal derfor læses med forskellige tilgang og formål.

Læseundervisning

Undervisningen i læsning foregår i alle fag, og der arbejdes med:

• Læseteknikker: hvor man læser en tekst.
    • afhængigt af - hvilken type tekst det er, og hvorfor man læser den
  • Læseforståelse: hvad man kan gøre for lettere at forstå en tekst
    • hvad man kan gøre for lettere at forstå en tekst
  • Læsehastighed
  • Notatteknikker
  • Læselyst

Man skal kunne læse:

• På linjerne
    • forstå det, der står direkte i teksten
  • Mellem linjerne
    • forstå det, forfatteren mener uden direkte at skrive det
  • Bag linjerne
    • forstå den dybere mening med teksten og forholde sig kritisk til den

Forforståelse

Det er vigtigt, at der er et formål med læsningen. Hvis ikke formålet er givet, kan man spørge sig selv, “Hvorfor læser jeg denne tekst?”, “Hvad skal jeg bruge den til?” Det er meget lettere at læse og forstå teksten, hvis man ved noget om tekstens emne på forhånd. Denne forforståelse er dels, at man har almen viden, og at man sætter sig ind i, hvad teksten handler om, før man begynder at læse den.

Brug IntoWords

Lad evt. jeres barn få læse- og skrivehjælp på computeren. Alle eleverne i Middelfart kommune har via deres skolelogin i Chrome browser adgang til IntoWords som plugin.

Læse- og stave-test

I udskolingen foretager vi stavetest i efteråret i 7. kl, 8. kl. og 9. kl. Der er obligatoriske nationale test i dansk læsning i foråret 8. kl. Vi bruger yderligere frivillige nationale test i dansk, læsning i efteråret på 7. kl, 8. kl. og 9. kl.

Pædagogisk læringscenter Ejby Skole