Praktik og brobygning

Praktik og brobygning/introkursus

For 9. kl

Praktik

Elever i 9. Klasse har mulighed for at komme i praktik. Det gøres der plads til i skemaet en uge i løbet af skoleåret.

Eleverne har selv ansvaret for at finde en praktikplads, men skolen og uddannelsesvejlederen kan hjælpe såfremt den enkelte ikke selv kan løse opgaven. I det tilfælde bliver det oftest i et kommunalt tilbud i Middelfart. Såfremt det ikke lykkes følger eleven i praktikugen en klasse på skolen, oftest 8. årgang.

Skolen afholder udgifterne til billigst, mulige transport til praktikstedet – dvs. klippekort til tog og bus.

I særlige tilfælde, hvor der ikke kører offentlig transport til stedet, kan forældre kontakte skolen og høre, om der evt. kan ydes et bidrag til egen kørsel.

Brobygning

Elever der ikke er vurderet uddannelsesparate ved udgangen af 8. klasse, skal deltage i et brobygningsforløb en uge i efteråret. Det er uddannelsesvejlederen der står for booking og koordination af forløbet. Her vil eleverne blive introduceret til ungdomsuddannelser som de selv har valgt, meget lig introkurset i 8. klasse.

Eleverne skal selv sørge for befordring, men kan få udgifterne refunderet efter samme princip som i praktikken.

For 8. kl

Introkursus

Elever i 8. klasse deltager, i samarbejde med uddannelsesvejlederen og ungdomsuddannelserne, i undervisningen på selvvalgte institutioner. Forældrene hjælper sammen med lærerne eleverne til, at vælge det der er mest relevant for den enkelte.