Formål
Fællesarrangementer for eleverne i og udenfor skoletiden skal bidrage til skoledagens
variation, understøtte elevernes faglige, personlige og sociale udvikling og styrke
sammenhængskraften på skolen.
Mål
- At alle elever deltager samt tilknyttede voksne i skolens fællesarrangementer
- At alle elever føler sig mødt og en del af fællesskabet i arrangementerne
Ansvarsfordeling
Skolens ansvar:
- Skolen tilstræber, at mærkedage og højtider markeres og fejres i fællesskab på tværsaf årgangene.
- Skolen tilstræber at tilbyde fællesarrangementer med aktiviteter og forestillinger til alle klassetrin. Herved tænkes ugeforløb, enkeltdagsforløb, deltagelse i aktiviterer i lokalområdet mv.
- Skolen tilstræber hvert år at afholde mindst et Ugetemaforløb på tværs af hele
- skolen, der afsluttes med fremvisning/opvisning for forældre og andre interesserede.
- Skolen tilstræber at afholde morgensamling som et ugentligt samlingspunkt i børne og ungemiljøet
Forældreansvar:
Der bakkes op om de tiltag, som skolen udbyder. Dette kan eksempeltvis gøres ved at møde
op aktivt til de forskellige tiltag.
Elevansvar:
Deltager aktivt og konstruktivt i de tiltag, som skolen igangsætter.
Lærer/pædagog ansvar:
Udvikling af gode projekter og afslutning af disse på tværs af alder, fag og kompetencer.
At alle elever føler sig som en del af projektet og fællesskabet.
De næste skridt
- Skolelederen implementerer princippet efter drøftelse med skolebestyrelsen
- Skolelederen formidler princippet til forældre, elever og medarbejdere
- Skolebestyrelsen fører tilsyn med, hvordan skolen efterlever princippet
De formelle rammer
Princippet ligger i forlængelse af skolens værdiregelsæt, skolens øvrige principper samt af kommunens mål og rammer for området, folkeskoleloven og Undervisningsministeriets vejledning om fællesarrangementer mv. i folkeskolen. Folkeskoleloven angiver det i § 44, stk. 2.
Status
Vedtaget af skolebestyrelsen 27.10.2020