Om udskolingen

På Ejby Skole tilhører man udskolingen når man er elev i 7. – 9. klasse

Antallet af årgange svinger for år til år, men typisk er der 2 til 3 klasser på hver årgang. Vi er overbygningsskole for elever fra Gelsted skole.

Eleverne modtager undervisning af fagligt kompetent personale, der udelukkende underviser i overbygningen og som er optaget at skabe læringsmiljøer for unge med fokus på læring og trivsel, der kan motivere til gode resultater og god trivsel for alle.

Mål

Overordnet lever vi naturligvis op til det der står i Folkeskoleloven og i Middelfart Kommunes politik. Herudover har vi på Ejby Skole et pædagogisk fundament, der kendetegner vores udskoling – se mere om dette andetsteds på siden.

Du vil opleve, at vi tilbyder en moderne, tilpasset og varieret undervisning på højt niveau med fokus på elevernes læring, trivsel og resultater. Eleverne øves og trænes i at tage ansvar for egen udvikling. Vores mål er, at alle vores unge kommer videre fra Ejby Skole til en ungdomsuddannelse.

Skoledagen

Skoledagen er organiseret således, at den giver optimale muligheder for at holde fokus på læring. Således vil der f.eks. altid være en voksen i klassen i god tid før undervisningen begynder. Dette giver mulighed for at starte dagen positivt for alle.

Det fysiske læringsmiljø:

• Klasseværelse som er fuldt IT-opgraderede med Smartboards eller touchskærme
  • Attraktive fælles arbejdspladser ved højborde på gangene og mindre grupperum som kan inddrages i undervisningen.

I udskolingen er brugen af IT en integreret del af undervisningsdagen, og i den forbindelse opfordrer vi til, at de elever der har mulighed for det, medbringer eget device. De der ikke har denne mulighed, kan låne af skolen. Fordelen ved eget device er bl.a., at du som elev selv har kontrol over om udstyret virker.

Alle elever i udskolingen får stillet eget skab med mulighed for kode eller hængelås til rådighed.

Inddrage børn og unge

I udskolingen må man også forvente at blive inddraget i skolens udvikling gennem arbejdet i og med elevrådet. Særlige fokusområder er, hvordan eleverne på skolen sikres medindflydelse på deres skoledag, og hvordan skolen hele tiden forbliver optaget at skabe attraktive undervisningsmiljøer. Elevrådet arbejder tæt sammen med skolens ledelse og skolebestyrelse. Der er to lærere tilknyttet elevrådet.

Valgfag med eksamen

Alle elever skal i starten af 7. klasse vælge et 2-årigt valgfag. Dette valgfag afsluttes i slutningen af 8. klasse med en eksamen. Denne eksamen indgår i den samlede afgangsprøve.